Choroba zwyrodnieniowa stawów i kręgosłupa

Schorzenie wywołane zaburzeniem równowagi pomiędzy procesami syntezy i degradacji chrząstki stawowej. Wtórne zmiany obejmują wszystkie struktury stawowe. Klinicznie objawia się bólem stawów i ograniczeniem ich funkcji ruchowej. Zajmuje  praktycznie wszystkie stawy – najczęściej jednak stawy najbardziej obciążone: biodrowe, kolanowe, barkowe oraz stawy kręgosłupa.
 obrębie kręgosłupa zmiany zwyrodnieniowe mogą dotyczyć:
  • krążka międzykręgowego
  • trzonów kręgowych - spondyloza
  • stawów międzykręgowych – spondyloartroza.

Obecnie w  Polsce na chorobę zwyrodnieniową stawów cierpi około 2 milionów osób, choć niektóre dane mówią o 17% społeczeństwa.
To także najczęstsza przyczyna wydawania orzeczeń o niezdolności do pracy i orzekania o inwalidztwie.

Uważa się, że choroba dotyczy 25-30% osób w wieku 45-64 lat, 60% starszych niż 65 lat i więcej niż 80% osób w wieku powyżej 75 lat. Dawniej uważano, że jest to schorzenie charakterystyczne dla ludzi w wieku podeszłym. Teraz objawy choroby zwyrodnieniowej stawów obserwuje się u coraz młodszych ludzi.

Najważniejsza jest PROFILAKTYKA:
  • Aktywność fizyczna
  • Unikanie  siedzącego trybu życia
  • Redukcja masy ciała
  • Odpowiednia, zbilansowana diet
  • Odpowiednie obuwie (szczególnie u kobiet) – unikanie wysokich obcasów, wąskich butów na cienkiej podeszwie
  • Unikanie dźwigania ciężarów
  • Leczenie wad rozwojowych układu kostnego

LECZENIE:
Istnieje wiele sposobów leczenia chorób zwyrodnieniowych, jednak najważniejsze jest, aby leczenie było kompleksowe obejmujące:leczenie niefarmakologiczne (odpowiedni tryb życia, żywienie, odchudzenie)
  • leczenie farmakologiczne – ograniczać leki przeciwbólowe!!!
  • rehabilitację   (kinezyterapia, balneoterapia i fizykoterapia)
  • leczenie operacyjne (endoproteza) w zaawansowanych przypadkach